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Words and Pictures de David Hockney


Las palabras y las imágenes

Esta exposición, procedente de la colección del British Council, se centra en las cuatro series mayores de estampas producidas por David Hockney durante un periodo de 16 años, de 1961 a 1977: A Rake’s Progress; Illustrations for 14 Poems de C. P. Cavafis; Illustrations for Six Fairytales de los hermanos Grimm, y The Blue Guitar.

Unidos por su referencia a obras históricas de la literatura y el arte, los grabados fueron producidos durante las dos primeras décadas de la carrera de Hockney, cuando estableció su reputación internacional como artista pop. En A Rake’s Progress (El progreso del libertino), Hockney trasladó la fábula moral de una vida desperdiciada, basada en la serie del mismo nombre, hecha por William Hogarth de finales del siglo xviii, a sus propios relatos semi-autobiográficos de un verano pasado en Nueva York. La admiración de Hockney por la poesía de C. P. Cavafis, el poeta griego de Alejandría, lo inspiró para ilustrar 14 poemas de Cavafis, en los que captura la sensualidad de la poesía original con dibujos íntimos de sus amigos en Londres. Su atracción por el estilo sencillo y directo de la escritura de los mundialmente famosos cuentos de hadas, recopilados por los hermanos Grimm, lo llevaría a uno de sus proyectos de grabado más ambiciosos: una serie de ochenta grabados que ilustran seis cuentos, de los cuales 39 fueron publicados por Petersburg Press en 1970. La serie final de The Blue Guitar de 1977 se basó en el poema “El hombre de la guitarra azul” del poeta estadounidense Wallace Stevens, quien a su vez se inspiró en Picasso. La serie de veinte aguafuertes a color, con su amplia gama de imágenes y estilos, es un homenaje al maestro español.

Words and Pictures

This exhibition, drawn from the British Council Collection, focuses on the four major suites of prints produced by David Hockney over a sixteen year period from 1961 – 1977: A Rake‘s Progress; Illustrations for 14 Poems by C.P. Cavafy; Illustrations for Six Fairytales from the Brothers Grimm, and The Blue Guitar.

United by their reference to historical works of literature and art, these prints were all produced during the first two decades of Hockney’s career when he established his international reputation as a Pop artist. In A Rake‘s Progress, Hockney transposed the moral tale of a squandered life, based on William Hogarth‘s late eighteenth century series of the same name, onto his own semi-autobiographical tales of a summer spent in New York. Hockney’s admiration for the poetry of C.P Cavafy, the Greek poet of Alexandria, inspired him to illustrate fourteen of Cavafy’s poems, capturing the sensuality of the original poetry with intimate drawings of his friends in London. His attraction to the simple and direct style of writing, found in the world famous fairy tales collected by the Brothers Grimm, was to influence one of Hockney’s most ambitious printmaking projects, a series of eighty etchings illustrating six titles, thirty nine of which were published by the Petersburg Press on 1970. The final suite The Blue Guitar, 1977 was based on the poem “The Man with the Blue Guitar” by the American poet Wallace Stevens, whom in his time had been inspired by Picasso. The series of twenty colourful etchings with their vast array of imagery and styles are a homage to the Spanish master.

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